You are currently viewing نخستین‌ جهادگر تبیین بعد از پیامبر (ص)

نخستین‌ جهادگر تبیین بعد از پیامبر (ص)

درخصوص حضرت زهرا(س) باید گفت که ایشان نخستین نفری بودند که بعد از پیامبر اسلام(ص) در عرصه جهاد تبیین فعالیت کردند و ائمه معصومین(ع) به ترتیب پس از ایشان این مسئولیت را بر عهده گرفتند.

رهبر معظم انقلاب در ۳بهمن۱۴۰۰ درخصوص شهادت ائمه معصومین(ع) گفتند که همه امامان ما شهید جهاد تبیین هستند. حتی حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا یکی از مصادیق جهاد تبیین است: چراکه حرکت ایشان هیچ نمودی از جنگ نظامی نداشت. حضرت به‌همراه خانواده و بدون هیچ سازوبرگ جنگی وارد میدان شده بودند تا در مقابل تحریفات و انحرافاتی که در جامعه مسلمین در حال وقوع بود، با سلاح تبیین ایستادگی کنند.

حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، پس از ماجرای سقیفه، زمانی که دست‌های امام علی(ع) بسته بود و زبانش هیچ گوش شنوایی نداشت، جهاد تبیین خود را آغاز کردند. کدهایی که پیامبر اسلام(ص) درخصوص جانشینی پس از خود دادند، به نوعی خط مبارزه و جهاد تبیین را تعیین کردند و حضرت زهرا(س) براساس همین لحظه‌ای از جهاد تبیین پا پس نکشید و حتی جان خود را در این راه فدا کرد.

از همین ‌رو می‌بینیم و می‌خوانیم که ائمه معصومین(ع) در کنار بزرگداشت روز عاشورا در لایه‌های خصوصی خود در میان خودشان و در میان شیعیان خاص ایام فاطمیه را گرامی می‌دارند و عزاداری می‌کنند و این سنت را نسل به نسل به فرزندان یاد می‌دهند.

مشاهده متن کامل در نشریه صبح صادق

دیدگاهتان را بنویسید