You are currently viewing در دیدگاه امامین انقلاب اصل «سالار بودن مردم» است

در دیدگاه امامین انقلاب اصل «سالار بودن مردم» است

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم

رهبر معظم انقلاب در سخنانی راهبردی و ارزشمند فرموده‌اند مردم‌سالاری دینی را ما از غرب یاد نگرفته‌ایم و در جای دیگر نیز فرمودند: «امامی که ما شناختیم و سال‌ها با او همکاری کردیم و مردم دیدند امام را، کسی نبود که به خاطر رودربایستی با این و با آن و با این حرف‌ها، از حکم خدا منصرف شود؛ نه، اگر چنانچه مردم‌سالاری در دین نبود، از دین نبود و خدایی نبود، امام کسی نبود که به آن تن بدهد. امام نظر قاطع خودش [را می‌گفت]». امام در این بحث‌ها با کسی تعارف نداشت و صراحت بیان داشت و اینکه امام می‌فرمایند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر یعنی فهم امام از اسلام این است که مردم باید سالار باشند بر جامعه. مردم‌سالاری دینی واژه‌ دقیقی است که آقا به دفعات از آن استفاده کرده‌اند.
در دیدگاه امامین انقلاب؛ اصل «سالار بودن مردم» است. مردم‌سالاری دینی این نیست که متوقع باشیم مردم موقع رأی‌گیری، راهپیمایی، زمان فتنه‌ها و… مشارکت داشته باشند. مردم‌سالاری دینی ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، ورود مردم در اقدام‌ها و اتفاق‌های کشور است. اگر فردی به صورت خطی بیانات رهبر معظم انقلاب را دنبال کند به خصوص پس از بیانیه گام دوم «مردم» در آن پررنگ هستند.
رهبر معظم انقلاب در ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۸ در نخستین جلسه درس خارج می‌فرمایند: «زمام امور بهبود اوضاع این کشور، دست مردم این کشور است». بعد عرصه‌ها را می‌فرمایند. در عرصه اقتصادی باید دست مردم باز باشد مثل بحث حداقلی شدن زمان صدور مجوزها و مداخله حاکمیت در صدور مجوزها؛ مثلاً اگر از زمان صدور مجوز یک حد زمانی بگذرد، خودکار صادر می‌شود.
ایده امامین‌ انقلاب بیرون آمدن دست حاکمیت و دولت از اقتصاد است. بعد عرصه فرهنگی را بیان می‌کنند. در حوزه دانش‌بنیان‌ها و در زمینه‌های مختلف با بررسی خط بیانات آقا می‌توان فهمید ابردغدغه آقا وارد شدن جمعیت فعال کشور در عرصه‌های مختلف است.
یکی از سخنرانی‌های راهبردی و مورد استفاده برای همیشه تاریخ رهبر معظم انقلاب، سخنان ایشان در اول خردادماه ۱۳۹۸ است. ایشان در این بیانات می‌فرمایند یک حرکت عمومی در کشور ما وجود دارد و بالاخره مردم در کشور کار می‌کنند ولی این حرکت عمومی باید منضبط شود و سرعت بگیرد. در نوزدهم دی امسال هم رهبر معظم انقلاب ابراز نگرانی کرده و تأکید کردند مشکل ما در اقتصاد به خاطر عدم حضور مردم است. نکته قابل تأمل اینجاست که تنها ۷ درصد از کیک بزرگ اقتصاد ایران تعاونی‌ها و مجموعه‌های مردمی است و ۴۷ درصد اقتصاد ایران دست شرکت‌های خصوصی است.
رهبر معظم انقلاب بر این عقیده هستند که اگر بتوانیم ۸میلیون نفر از جوانان مؤمن، انقلابی، متعهد و دلسوز را وارد کار کنیم بقیه مردم وارد کار می‌شوند. شما ببینید در این سیل، زلزله و بلایای طبیعی معمولاً بانی این کارهای جهادی که به همه کمک می‌کنند، جوان‌های دلسوز و مهربان هستند. طبق بیان رهبر معظم انقلاب باید جوان مؤمن کار کند و یاد بگیرد و همراه پیدا کند تا نیرو جمع شود و تمرکز پیدا کند و در نهایت کار سر و شکلی درست پیدا کند. در بحث‌های اجرایی و جهادی نیز چنین است.
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر قرار است دولت جوان حزب‌اللهی و مجلس حزب‌اللهی داشته باشیم، این نیست که اول جلسه هیئت وزیران فردی یک بحث اخلاقی مطرح کند؛ البته این هم خوب است چون موعظه است اما دولت اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که حرکت مردمی شکل بگیرد. آرام آرام از دل حرکت‌های مردمی، افرادی مردمی و اثرگذار بیرون بیاید. حسن باقری‌ها، تهرانی مقدم‌ها، شهریاری‌ها و… همه همین گونه آبدیده شده، رشد پیدا کردند، توانمند شده و قابلیت حل مسائل علمی را پیدا کردند. ما برای اینکه دچار استحاله نشویم باید توانمند شویم.
نظر رهبر معظم انقلاب این نیست که مردم فقط در زمان انتخابات حضور داشته باشند و پس از آن دیگر با آنان کاری نداشته باشیم. ایشان بر این باور هستند که شرکت در انتخابات برای کشور اقتدار ملی و امنیت به ارمغان می‌آورد.
با نگاه عرفانی در مورد انتخابات می‌توان چنین گفت که فرض کنید ۵۰-۴۰ میلیون نفر کاری عبادی و مورد رضای ولی خدا را انجام می‌دهند؛ حتماً در این صورت برکات الهی نازل می‌شود.
یکی از نزدیکان رهبر معظم انقلاب در توصیف مردم‌داری ایشان می‌گفت اگر دو امر به رهبر معظم انقلاب عرضه شود که یکی راجح و درجه یک و دیگری مرجوح و درجه دو باشد و مردم به امر درجه دو اقبال بیشتری داشته باشند، ایشان امر مرجوح و درجه دو را انتخاب می‌کنند. این نگاه باید برای همه جاافتاده و نگاه ما به مردم اصلاح شده و همانند نگاه خدا به مردم بشود.
این نگاه، نگاهی است که پیامبر خدا(ص) به مردم دارد؛ به طوری که آیه ۳ سوره شعرا نازل می‌شود: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» یعنی ای رسول ما تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی.
با پیشروی جوانان مؤمن و انقلابی، مراحل انقلاب بازتولید و بازنشر می‌شود و انقلاب با نشاط بیشتری به پیش می‌رود. با این دید می‌توان انتخابات را فهمید.

دیدگاهتان را بنویسید